Jak lze změnit v těle pohybový stereotyp a co to vlastně je?

25.3. 2020Gabriela Havejová485x0

Pod pojmem pohybový stereotyp si asi každý něco představí. Ale co to vlastně je a jak se to dá změnit? A proč vlastně chtít něco takového měnit?

Pohybový stereotyp je v podstatě způsob, jakým vykonáváme určitý pohyb nebo kombinaci pohybů těla. Je to takový vzorec, který určuje, jaké struktury a v jakém pořadí se zapojují. Pohybové stereotypy jsou pro nás dobré hlavně z toho důvodu, že pomáhají v těle udržet správnou synergii svalů (svalová spolupráce) a tím i napřímení těla. Znamená to, že pokud pohybové stereotypy nefungují správně, odrazí se to na našem držení těla a to nejen pokud stojíme nebo sedíme, ale také v momentě, kdy vykonáváme pohyb. Tam je totiž napřímení těla také velmi důležité.

Co se stane, když pohyb vykonáváme bez napřímení těla? Při chybějícím napřímení těla se jednotlivé segmenty těla dostávají mimo osu a tak se další segmenty musí také trochu vyosit, aby se tělo udrželo ve vertikální pozici. Jako příklad může sloužit horní část hrudníku a hlava – pokud je hlava v předsunu, hrudník se musí posunout kousek dozadu, aby hlavu vyvážil. A tak to platí v celém těle. Stejně tak reaguje hrudník na postavení pánve a navzájem se všechny segmenty těla takto ovlivňují.

Proč ztrácíme napřímení?

Odpověď je jednoduchá – gravitace a náš sedavý způsob života nám nedává energii na to, abychom to napřímení udrželi. Práci přebírají jné svalové skupiny, které k tomu ani nejsou určeny a proto bývají přetížené a bolavé. Jedno ovlivňuje druhé. Tělo je úžasný mechanismus, který funguje i přes veškeré překážky, které mu klademe do cesty, jako dokonalý organismus. Také však není nevyčerpatelný a proto po nějaké době, kdy nedostává podpůrné impulzy, se může ozvat bolest. Bolest krku a hlavy z věčně natahovaného svalu, který musí udržet klesající ramena. Bolest kolen, jejichž chrupavka se vlivem špatného zatížení kloubu opotřebovává lokálně. Bolesti beder, které z dysfunkce hlubokého stabilizačního systému musí nést veškerou váhu. A spoustu dalších, troufnu si říci již civilizačních chorob, se kterými se denně setkáváme.

I přes to, že naše tělo je úžasně adaptabilní organismus, může potřebovat zásahy zvenčí, aby se uzdravilo. Naše znalosti o těle jsou minimální. Pokud se nesnažíme tělo vnímat a pochopit, nelze tyto obtíže jen tak napravit (např. léky). Vyžaduje to velkou dávku soustředění a trpělivosti. Ale výsledek stojí za to.

 

Takže proč tedy chceme měnit pohybové stereotypy?

Jeden z velkých důvodů je bolest, kterou už déle nelze snášet. Také se může projevit potřeba cítit se ve svém těle lépe. To je skvělý pocit, když se vám podaří najít v těle nový pohyb, rozbít ten stereotyp a začít se hýbat novým zdravějším způsobem. To pak člověk po nějakém sportu, józe nebo jakékoliv aktivitě, nepřijde domů zničený a další tři dny se nemůže pro bolest ani hnout. Naopak – tyto aktivity mu opravdu dodávají energii, tělo nic nebolí a je plné života. Tyto pocity s sebou nesou obrovskou změnu v přístupu k životu celkově. Máte ze svého života najednou radost! Máte radost z toho pohybu, který děláte, protože vám přináší pouze slastné pocity. Důvodů by se našlo spousty..

A jak se dá takový pohybový stereotyp změnit

Základem je především naučit se vnímat a pochopit své tělo a způsob jakým funguje. To vyžaduje dávku trpělivosti a soustředění. Pozitivní zpráva však je, že proto abyste se cítili dobře, nemusíte každý den dřít hodinu a více v posilovně. Trénink, který vede ke změně pohybových stereotypů je jemná práce s tělem a zahrnuje třeba i změnu v tom, jak vykonáváte denní činnosti. Což je skvělé, protože člověk vlastně cvičí už při tom, když třeba jen pere prádlo nebo vysává nebo zvedá své děti ze země.

Co je tedy důležité?

  • pohybové vzorce se dají měnit
  • jejich změna = lepší kvalita života
  • vnímání a porozumění svého těla
  • výsledný dobrý pocit

Není nikdy pozdě začít své tělo vnímat. Bude vám neskonale vděčné i za malou pozornost a odmění vás dobrým pocitem, který je návykový.

Ergoterapeutka, lektorka jógy a lektorka workshopů ergonomie pracovního prostředí. Pomáhám lidem vybudovat správné pohybové stereotypy v těle a tím obnovit zdravý pohyb. Můj příběh si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.